Accompagnement des révisions:

Topic 1 (History) - the British in Australia

Introduction + I –

Le vocabulaire à connaître :

A map (of the world)

To map = to make a map

A cartographer – a geographer

A continent (+ name the continents)

To know / known (connu) / unknown (inconnu)

Les personnages à savoir présenter brièvement :

Abraham Ortelius.

Les repères chronologiques à maîtriser :

The Renaissance.

1492 : Christopher Columbus reaches the New World.

Savoir faire ….

Savoir présenter une carte du monde ancienne : nature, titre, auteur, date et contexte de réalisation (at the time …). Savoir décrire les espaces cartographiés et souligner les erreurs éventuelles.

Savoir répondre aux questions du type …

When did Europeans explore Australia ?

 

II A) Dutch explorations

Le vocabulaire à connaître :

The Dutch (les Néerlandais) – a person from the Netherlands is Dutch / a Dutchman.

To land.

Les personnages à savoir présenter brièvement :

Abel Tasman – Willem Janszoon.

Les repères chronologiques à maîtriser :

17th century : Dutch exploration of Western Australia.

1606 : first Europeans to land on Australia.

Savoir répondre aux questions du type …

Why was Western Australia named ‘’New Holland’’ ?

II B) British exploration

Le vocabulaire à connaître :

To explore – an explorer.

A scientist – a botanist (a scientist who studies plants).

To travel.

Australian animals : kangaroos, koalas, emus, platypuses …

The Aborigines – Aboriginal peoples – Indigenous Australians.

Les personnages à savoir présenter précisément :

James Cook.

Les repères chronologiques à maîtriser :

Aborigines arrived in Australia more than 60,000 years ago.

18th century : British exploration / invasion of Australia.

1770 : James Cook lands at Botany Bay.

Savoir répondre aux questions du type …

How powerful was Great Britain in the 18th century ?

What do you know about Aboriginal peoples ?

What was ‘’New South Wales’’ ?

Le vocabulaire à connaître :

A colony / a settlement.

A penal colony

A prisoner- a convict.

Penal transportation.

Les personnages à savoir présenter brièvement :

Abraham Ortelius.

Les repères chronologiques à maîtriser :

26 January 1788 : Australia Day / Invasion Day.

1788-1868 : penal transportation.

Savoir faire ….

Présenter et décrire une gravure comme celle étudiée en classe en utilisant le vocabulaire adéquat :

Savoir répondre aux questions du type …

Why did Australia become a penal colony ?

How long was Australia a penal colony ?

Why is 26th January sometimes called ‘Invasion Day’ ?

I B) –

Le vocabulaire à connaître :

A graph – statistics.

An engraving.

British settlers / colonists.

Modes of transport.

A steamer.

To increse / to decrese – an increase (in) / a decrease (in).

People / inhabitants / residents.

The Gold Rush.

Connaître les repères chronologiques :

1851 : beggining of Australian gold rushes.

Savoir répondre aux questions du type ….

How did Australian population change in the 19th century ?

 

II A) –

Le vocabulaire à connaître :

The environment : l’environnement, le milieu.

A way of life.

Habbits – traditions.

Savoir répondre aux questions du type ….

Why was Australia ‘’invaded’’ by rabbits ? When ?

How did Australians get rid of rabbits ?

What is ‘’the Rabbit Proof Fence’’ ? When and why was it built ?

Why did population dramatically increase in the 19th century ?

What were the consequences of the Gold Rush ?

Savoir faire :

Savoir lire et exploiter un graphique comme celui étudié en classe (évolution de la population australienne).

II B) –

Le vocabulaire à connaître :

Half-caste.

Les repères chonologiques à connaître :

1860s-1960s : the stolen generation.

Savoir répondre aux questions du type ….

What is ‘the stolen generation’ ?

What happened to half caste children ?

Savoir faire :

Savoir résumer et expliquer le film Rabbit Proof Fence.

Entraînement :

 

Ex. 1 –

Made in 1787 and entitled ‘Convicts embarking for Botany Bay’ [near Sydney, in Australia]

a. Introduce this document (nature, author, date, context, subject).

b. Give a detailed description of this document.

c. Who are these people ? 

d. Where are these people going to? Why?

 

Ex. 2 -

Extract from a speech on transportation, delivered in the House of Commons (London) on the 5th May, 1840, by Sir William Molesworth.

 

In New South Wales, […] the community was composed of the very dregs of society1 ; of men proved by experience to be unfit to be at large in any society, and who were sent from the British goals2[…]. The consequences of this strange assemblage were vice, immorality, frightful disease, hunger, dreadful mortality, among the settlers ; the convicts were decimated by pestilence on the voyage, and again decimated by famine on their arrival ; and the most hideous cruelty was practiced towards the unfortunate Natives. Such is the early history of New South Wales.

1 The dregs of society : la lie de la société.

2 A goal = a jail.

 

1. What is ‘New South Wales’ ?

2. Explain who ‘the convicts’ and ‘the settlers’ were.

3. Describe the living conditions of convicts.

4. Who is William Molesworth ? What’s his  view on transportation of convicts ?

5. How can you explain this view about transportation  ?



Une image contenant texte, clipart Description générée automatiquement

HENRY VIII,

a Renaissance Man

Fiche bilan de la première partie du cours (I)

Une image contenant texte Description générée automatiquement

 

Les dates et repères chronologiques à connaître :

1455-1485 : the War of the Roses (civil war)

1485: Henry Tudor becomes King of England as Henry VII.

1485-1603: Tudor dynasty / Tudor times (l’époque des Tudor)

1509 : Henry VIII becomes King of England.

1509-1547: Reign of Henry VIII

 

Le vocabulaire à connaître :

A King / a Queen Un roi / une reine

A dynasty Une dynastie

A monarchy  Une monarchie 

A reign : Un règne 

To reign (over a country): Règner (sur un pays)

To succeed someone: succéder à quelqu’un

A successor / an heir: un successeur / un héritier 

 

Propaganda / a propaganda portrait : la propaganda / un portrait de propagande 

A painter / a painting : un peintre / une peinture 

An artist : un(e) artiste

To paint: peindre 

To commission a portrait: commander (passer commande de) un portait 

A patron of the arts: Un mécène (des arts)

 

The aristocracy / the nobles (noble families): L’aristocratie / les nobles (les familles nobles)

A commoner: un roturier 

 

To govern / to rule (over): gouverner / régner (sur un pays)

An adviser / an advisor : un conseiller 

A politician: un homme politique 

A statesman: un homme d’Etat

The Parliament / deputies (or MPs, Members of the Parliament) : le Parlement / les deputes (les Membres du Parlement = les députés)

 

Power:  la puissance 

Military power: la puissance militaire

A warship: un navire de guerre 

The Royal Navy

 

To make an alliance (with): faire une alliance (avec)

 

Les personnages à connaître:

King Henry VIII (dates, image, caractère, manière de gouverner, réputation)

Hans Holbein the Younger (son métier, sa nationalité, son rôle auprès du roi, ses œuvres)

The Duke of Buckingham (ce qui lui arrive et pourquoi)

Thomas Wolsey (ses origines, son rôle auprès du roi, son palais)

King Francis I (King of France)

Thomas More (métier, role)

Queen Catherine of Aragon 

 

Ce qu’il faut savoir expliquer en anglais :

Why was King Henry VIII paranoid?

Why did Henry refuse to govern with the aristocracy?

What is Hampton Palace?

How did Henry try to make England more powerful?

 

Ce qu’il faut savoir faire :

Présenter méthodiquement un document tel que le portrait de Henry VIII étudié en classe (nature, type, auteur, date, contexte, description)