Topic 1 – Britain & the Second World War. Focus on the Battle of Britain
Introduction –
Le vocabulaire à connaître et à utiliser:
The Parliament (le Parlement) ) = the House of Commons (la Chambre des Communes) + the House of Lords (la Chambre des Lords).
A deputy = an MP (Member of the Parliament).
The Prime Minister = the leader of the government.
To be elected (être élu) / to be appointed (être nommé).
An armistice – to negotiate / to ask for an armistice.
Resistance / collaboration.
The Appeal of 18 June.
The Axis Powers / the Allies.
Repères chronologiques à maîtriser :
1940 :
10 May – 25 June: the Battle of France (or ‘the Fall of France’)
10 May: Winston Churchill becomes Prime Minister of Britain (he succeeds Neville Chamberlain).
17 June: Pétain becomes the new leader of the French government. He’s ready to ask for an armistice.
18 June : Churchill’s ‘’Finest Hour’’ speech – De Gaulle’s call to resistance from London (BBC).
22 June: the armistice is signed by France.
Personnages à connaître :
Winston CHURCHILL
Document de reference (à travailler):
Churchill’s ‘’Finest Hour’’ Speech, June 18, 1940.
Vous pouvez en dégager quelques citations à apprendre:
“the Battle of France is over. I expect that the Battle of Britain is about to begin’’.
‘’This was their finest hour’’.
Savoir répondre à des questions du type …
What was the historical context at the time Winston Churchill became Prime Minister ?
Savoir faire … :
- Savoir presenter le discours de Churchill : nature, destinataire, auteur, date et context précis, theme.
- Savoir en expliquer certains passages. Par exemple, ‘’the Battle of France is over’’ (line 1): expliquez.
Chapter 1 – What caused the Battle of Britain ?
I- German-occupied Europe
Le vocabulaire à connaître et à utiliser:
Nazism / Nazi Germany.
A totalitarian regime / totalitarianism – a democracy.
To invade / to occupy – an invasion / an occupation.
An alliance / an ally / to be allied (with).
To declare war (on) (declarer la guerre à) – to wage a war (faire la guerre) – to be at war (with) (être en guerre contre) – to go to war (aller en guerre).
To annex (a country) / an annexation.
Les termes à savoir expliquer en anglais :
The Axis Powers / the Allies.
The Blitzkrieg (‘’lightning war’’).
Repères chronologiques à maîtriser :
1939:
1 September : Nazi Germany invades Poland.
3 September: Britain & France declare war on Germany.
1940 :
10 May – 25 June: the Battle of France (or ‘the Fall of France’)
22 June: the armistice is signed by France.
Repères spatiaux à maîtriser :
The map of Europe in June 1940: occupied territories ? allies ? at war with Germany ?
Personnages à connaître :
Adolf HITLER
Savoir répondre à des questions du type …
Did Britain stand alone against Hitler in 1940 ? Cette affirmation nécessite d’être nuance en vous aidant, par exemple, de l’article de presse suivant: https://www.theguardian.com/theobserver/2019/sep/02/empire-britain-second-world-war-hitler
|
Chapter 1 – What caused the Battle of Britain ?
II- Dunkirk
Le vocabulaire à connaître et à utiliser:
To evacuate / an evacuation (from).
Les termes à savoir expliquer en anglais :
The Luftwaffe / the RAF (Royal Air Force), the Royal Navy.
Repères chronologiques à maîtriser :
1940 :
10 May – 25 June: the Battle of France (or ‘the Fall of France’)
26 May – 4 June : Operation Dynamo (Dunkirk evacuation).
Repères spatiaux à maîtriser :
Dunkirk.
Document de référence :
Savoir répondre à des questions du type …
What was Operation Dynamo ? Why was is it also known as ‘the Miracle of Dunkirk’ ?
Was the evacuation from Dunkirk seen as a humiliation / defeat in Britain ?
Chapter 1 – What caused the Battle of Britain ?
III- A new government.
Les termes à savoir expliquer en anglais :
The policy of ‘’appeasement” followed by Chamberlain.
Des personnages à connaître :
King George VI
Prime Minister Neville Chamberlain (from May 28, 1937 to May 10, 1940)
Questions à creuser en autonomie …
Le role de la famille royale pendant la guerre: voir Madame Bourdon en Anglais euro.
Chapter 2- What was the Battle of Britain ?
Le vocabulaire à connaître et à utiliser:
A battle – a military campaign.
To bomb / to drop a bomb (bombarder / lâcher une bombe) – a bombing (un bombardement) – to target / a target (cibler / une cible)
An air raid (un raid aérien) – a radar (un radar).
Casualties (les pertes, les victims) – the dead and the wounded (les morts et les blessés).
Les termes à savoir expliquer en anglais :
The Luftwaffe / the R.A.F.
Propaganda (a propaganda poster …)
‘the Few’
Spitfires & Hurricanes.
Repères chronologiques à maîtriser :
1940 :
10 July – 31 October: Battle of Britain.
7 September – 11 May (1941): the Blitz.
Personnages à connaître :
Sir Hugh Dowding.
Hermann Göring.
Document de reference:
Les documents consultés en salle informatique (en libre accès sur ce site Internet!) et vos notes. Cette bataille doit être bien connue.
Savoir répondre à des questions du type …
Why was this Battle led ? Its goals ?
What factors explain the outcome of the Battle ?
Chapter 3- London during the Blitz
Le vocabulaire à connaître et à utiliser:
In ruins (en ruines)
A siren – a (public) shelter (un abri)
A shortage (une pénurie)
To be killed / injured.
To keep up morale.
Les termes à savoir expliquer en anglais :
The Blitz !!!
The blackout.
The Air Raid Precaution (ARP).
War slogan: “We can take it !”
Repères chronologiques à maîtriser :
7 September 1940 – 11 May 1941: the Blitz.
Repères spatiaux à maîtriser:
D’autres villes sont bombardées: Coventry est un cas célèbre, Liverpool, Belfast …
Des monuments et quartiers londoniens célèbres sont touches: Buckingham Palace, St Paul’s Cathedral, East End (the Docks), Wimbledon (suburbs) …
Personnages à connaître :
Joseph Goebbels
Document de reference:
Le film de propagande étudié en classe peut être visionné à nouveau!
Savoir répondre à des questions du type …
Why did the Germans change tactics in September 1940 ?
What life was like in London during the Bliz ?
What was the impact of the Blitz ?
What was the role of the royal family during the Blitz ?
Savoir faire …
Savoir construire et mener une analyse de documents comme celle présentée en classe.
Chapter 4 – Churchill
Le vocabulaire à connaître et à utiliser:
A politician.
A Conservative (member of the Conservative Party)
Les termes à savoir expliquer en anglais :
The Great Alliance.
The UN (United Nations) (L’ONU, Nations Unies)
A new world order (un nouvel ordre mondial)
‘’the iron curtain’’.
Repères chronologiques à maîtriser :
1945 :
February: Yalta Conference.
8 May: Victory in Europe Day.
June-July: Potsdam Conference.
5 July: UK general election: Churchill is defeated. Clement Attlee is the new Prime Minister.
1951-1953: W. Churchill is Prime Minister.
Personnages à connaître :
Winston CHURCHILL : life, famous speeches, role during WW2 & during the Cold War.
President Franklin D. ROOSEVELT
Joseph STALIN (USSR)
Clement ATTLEE
Savoir répondre à des questions du type …
Would you say that the 1945 UK general election marked the end of Churchill’s career ?
Chapter 5- A turning point ?
Savoir faire …
Apporter une réponse nuance en mobilisant différents arguments.
Un exercice type-Bac pour s’entraîner …
Vous pouvez m’envoyer votre exposé en version AUDIO sur mon adresse OU le presenter par visio-conférence.